Društvo
email Pošalji prijatelju
print Verzija za štampu Plain text Samo tekst Komentari Komentara (6)

Wikileaks ili rat informacijama

Svetski TV šou Džulijana Asanža

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
screencap

Skoro da je svaka činjenica vezana za ovaj serijal kontroverzna – od ugovora koji je Asanž sklopio sa RT, zbog kog je kasnije optužen da se “zavukao pod Putinov šinjel” – preko izbora sagovornika, do tema kojima je u razgovorima dato najviše prostora. Ugledni “Gardijan” je povodom prve episode serijala Asanža nazvao “korisnim idiotom”, a emisiju “našminkanom verzijom sovjetske propagande” - najviše zamerajući Asanžu što je pristao da svoju emisiju emituje preko zvaničnog kanala države u kojoj je ubijeno 16 nezavisnih novinara. U senci tih optužbi ostala je činjenica da je prvi Asanžov gost bio vođa Hezbolaha Hasan Nasalah

Mada je presuda Vrhovnog suda velike Britanije o izručenju Asanža Švedskoj bila u velikoj meri očekivana, sada se spekuliše o tome da li je neminovno Asanžovo izručenje Americi i šta sadrži famozna “zapečaćena” optužnica čije postojanje američka vlada negira. Demonstracije podrške Asanžu održane su 31. maja širom sveta, na kojima su po prvi put zajedno učestvovali aktivisti Anonimusa, pokreta “Okupiraj” i “Prijatelji Vikiliksa”. U međuvremenu na internetu traje rat. Vikiliks tvrdi da je pod višednevnim napadom “teške hakerske artiljerije”, društvene mreže, posebno tviter, su usijane, a hakerski specijalci pokušavaju da provale nov moćan virus “Flame” koji su, navodno, SAD poslale Iranu.

Dok su se stotine pristalica Džulijana Asanža i Vikiliksa spremale da na ulicama Londona, Njujorka i Brizbejna sačekaju odluku Vrhovnog suda Velike Britanije o izručenju Asanža Švedskoj, na ruskom državnom televizijskom kanalu RT (Russia Today) emitovana je sedma epizoda serijala “Svet sutrašnjice” (World tomorrow) u kojoj je Džulijan Asanž razgovarao sa nekolicinom aktivista ovog pokreta o globalnoj ekonomiji, politici i direktnim akcijama.

Skoro da je svaka činjenica vezana za ovaj serijal kontroverzna – od ugovora koji je Asanž sklopio sa RT, zbog kog je kasnije optužen da se “zavukao pod Putinov šinjel” – preko izbora sagovornika, do tema kojima je u razgovorima dato najviše prostora. Ugledni “Gardijan” je povodom prve epizode serijala Asanža nazvao “korisnim idiotom”, a emisiju “našminkanom verzijom sovjetske propagande” - najviše zamerajući Asanžu što je pristao da svoju emisiju emituje preko zvaničnog kanala države u kojoj je ubijeno 16 nezavisnih novinara. U senci tih optužbi ostala je činjenica da je prvi Asanžov gost bio vođa Hezbolaha Hasan Nasalah, koji se po prvi put u proteklih šest godina javno pojavio putem video linka sa nepoznate lokacije. Lider Hezbolaha govorio je o arapskom proleću, izraelsko-palestinskom konfliktu, ali  podršci Hezbolaha sirijskom vođi Bašaru al-Asadu. “Ono za šta se mi zalažemo u Siriji je dijalog, sprovođenje reformi, jer je alternativa, zbog različitosti unutar Sirije, zbog osetljivosti situacije, da se Sirija gurne u građanski rat a upravo to žele Izrael i SAD”, izjavio je Nasalah.

U drugoj epizodi Asanž je bio nadglasan žučnom raspravom svoja dva gosta, Slavoja Žižeka, slovenačkog sociologa, filozofa i bivšeg antikomunističkog disidenta, a sadašnjeg komuniste i Dejvida Horovica, bivšeg komuniste a sada fanatičnog neokonzervativca. Raspravu o globalizaciji, pomeranju političke levo-desno skale u svetu i ulozi Izraela Asanž je jedva prekinuo u trenutku kada je Žižek optužio Horovica “da je skriveni, možda i gori od komunista, on je socijalist s ljudskim licem, ovo je najniži oblik postojanja. Socijalizam s ljudskim licem je najniži oblik, to je kao žabe koje pužu, umjesto da skaču.”  Kamere su uspele da uhvate i poslednju Žižekovu poruku Asanžu: “Ok, moj Bože, idemo... ali, znaš, trebao bi napraviti nešto kao Staljin.“

Novi tuniski predsednik Monsef Marzuki govorio je u trećoj epizodi o dvostrukim standardima, hipokriziji zapadnih zemlja u arapskom svetu, ali iproblemima sa kojima se sada suočavaju novi arapski lideri u transformaciji celog regiona. Marzuki nije propustio da ponudi Asanžu azil u Tunisu, ponudio ga je i sirijskom predsedniku Asadu, s napomenom da je znao da ovaj to nikada ne bi prihvatio.

Asanž i Žižek
screencap

U skoro trosatnoj četvrtoj epizodi gostovala su dva nova lica arapskog proleća, Ala Abd El-Fatah iz Egipta i Nabil Radžab iz Bahreina, a glavno pitanje bilo je: Zašto je revolucija u Egiptu uspela, a u Bahreinu nije? Radžab je objasnio da tome kumuju Saudijska Arabija i njena kraljevska vladajuća porodica i SAD. Fatah je uglavnom govorio o potrebi ujedinjenja celog arapskog sveta u kalifat nalik na Otomansku imperiju. Po povratku iz Londona, bahreinske vlasti uhapsile su Nabila Radžaba, pa se po medijima komentariše da je “Svet sutrašnjice” trenutno najopasnija emisija na svetu – za učesnike, jer su i jednog od gostiju najnovije epizode Džeremija Cimermana agenti FBI pretresali i ispitivali kada se posle emisije vraćao u Francusku.

Moazem Beg i Akim Kureši opisivali su u petoj epizodi kako izgleda sistem američkih tajnih zatvora u Iraku i Avganistanu, kako funkcioniše princip hapšenja i dugotrajnog pritvora bez podizanja optužnice i kako se brzo razvijaju nove tehnike mučenja, maltretiranja i ponižavanja zatvorenika. Moazem Beg je u Gvantanamu proveo dve godine bez ikakve optužbe ili suđenja. Sada se bori za stotine onih koji su još tamo.

Gost šeste episode, ekvadorski predsednik Rafael Korea pozdravio je Asanža sa: “Dobrodošao u klub progonjenih”. Asanž mu je na kraju odgovorio: “Ne dajte da vas ubju”. U međuvremenu, Korea je objasnio zašto je proterao američku ambasadorku iz Ekvadora, kako je izvukao živu glavu iz pokušaja državnog udara i zašto je zatvorio američku vojnu bazu u Manti: “Dozvoliću Amerikancima da ponovo otvore bazu, ali tek kada oni dozvole da Ekvador otvori svoju bojnu bazu u SAD”. Deo razgovora koji bi mogao biti interesantan za domaću javnost odnosi se na teoriju predsednika Koree, koji je, inače, doktorirao ekonomiju u SAD, da se medijski prostor jedino može urediti osnivanjem državnih i lokalnih medijskih servisa. Korea kaže da su u Ekvadoru pet porodica i isto toliko banaka praktično vlasnici kompletnog medijskog prostora. “Tu nema informisanja, samo lobiranja”, kaže Korea.

Najnovija, sedma epizoda, ostaće upamćena po izjavi Dejvida Grebera iz pokreta “Okupiraj Njujork” da “ne postoji ništa što u tolikoj meri plaši američku vladu kao pretnja da će u Americi izbiti demokratija”.

Mada je, kako je Asanž priznao gostima svoje emisije, ideja za ovaj serijal potekla od toga što mu je bilo dosadno u kućnom pritvoru i što je poželeo da porazgovara sa nekim interesantnim ljudima, gledanost serijala raste. Ukoliko vam dosade domaće postizborne, turske i ostale serije, prebacite se na Russia Today. Tu ćete videti da ima života i van Srbije.


* Tekst pripremila milicak
@fowlserbia / Friends of WikiLeaks Serbia

star
Oceni
4.84
Tagovi
Nema tagova za ovaj članak